The Wayback Machine - https://web.archive.org/web/20081218043634/http://ing.dk:80/grupper/elbiler-unplugged/forum/106458
Log ind  |  Ny bruger  |  Glemt adgangskode

Ingeniøren  /  Grupper  /  Elbiler unplugged  /  Forum  /  Ombygning
RSS Kommentarer (14)

Ombygning

Af Steffen Frøkjær, 31.08.2008 kl 10:40
Et af de største problemer jeg ser med at komme i gang med elbiler i Danmark, er at der tilsyneladen ikke findes noget regelsæt der gør det muligt at ombygge en Benzin/Diesel bil til El-drift.
Er det bare mig der ikke kan finde de regler eller findes de virkelig ikke ?

Re:Ombygning

Af Knud Nielsen, 31.08.2008 kl 11:18
Nah.

It's one of the areas where international standards would come in real handy.

Re: Ombygning

Af Peter Bødker, 08.09.2008 kl 17:08
...at der tilsyneladen ikke findes noget regelsæt der gør det muligt at ombygge en Benzin/Diesel bil til El-drift...

Findes der omvendt noget regelsæt, der gør det U-muligt at ombygge en Benzin/Diesel bil til El-drift?

Når jeg spørger på den måde, er det fordi jeg via en bekendt i Færdselsstyrelsen har forsøgt at undersøge, om sådan en ombygning er lovlig. Pga. de meget omfattende regler, er jeg ikke nået frem til noget egentligt resultat.

Men er det f.eks. lovligt at ombygge en benzin-berlingo (som jo findes i en godkendt tilsvarende el-model) til eldrift? Eller skal man igennem alle mulige godkendelsesprocedurer?

Måske er det endda lovligt at ombygge en ikke-tidligere-godkendt-som-elbil-model til eldrift, eller?

Re: Re: Ombygning

Af Steffen Frøkjær, 09.09.2008 kl 16:38
...at der tilsyneladen ikke findes noget regelsæt der gør det muligt at ombygge en Benzin/Diesel bil til El-drift...

Findes der omvendt noget regelsæt, der gør det U-muligt at ombygge en Benzin/Diesel bil til El-drift?

Det er der desvære mange syns haller der mener, da de dele der skal bruges til ombygning jo ike er typegodkende, og der ikke må køre andet end typegodkendet biler på danske plader.

Det næste bliver også at dokumenter at de dele du har fjerent fra bilen ikke er bærende således at man ikke på den måde har endet på bilens egenskaber.

12 kw motor kan drive en minivan!

Af john jørgensen, 15.09.2008 kl 21:23
"Secondly, recharging cost can be very low if you use off peak electricity and have good weather. Mains electricity recharging cost works out at about 2.5p per mile. The van consumes about 250wh/mile in use, and cover approx 4miles per kwh consumed."
http://www.solarvan.co.uk/what....htm

prøv at google "ev build"

Af john jørgensen, 08.10.2008 kl 16:42

re :prøv at google "ev build"

Af Steffen Frøkjær, 08.10.2008 kl 18:54

re : prøv at google "ev build"

Af Steffen Frøkjær, 08.10.2008 kl 18:55
og så prøve at sorter alle de udenlandske fra, og end op med tom hed. :-)

udenlandske........

Af john jørgensen, 10.10.2008 kl 21:00
Jamen Steffen, du står selv med en del af nøglen til at fjerne tomheden.
Hvis du ikke har mod på at køre i synshallen, så start med en elcykel. Den kan endda stå i dit hobbyrum/køkken/whatever hele vinteren mens du skruer og glemmer alt om bureaukrati........

re: Udenlandske.....

Af Steffen Frøkjær, 11.10.2008 kl 08:27
problemet med det forslag er jo bare at jeg ikke har penge til at bygge noget der er intrasant hvis jeg ikke kan komme til at bruge den.

--
Steffen

Re: re: Udenlandske.....

Af john jørgensen, 11.10.2008 kl 09:34
jeg fandt en akku-rotorplæneklipper, med lader og batterier 24v 17 ah til 400,-
Har forsøgt med en viskermotor på min cykel, men 80watt er ikke nok. Det næste blir motoren fra plæneklipperen, 500watt.
Og måske en lille cykeltrailer til større batteri (til de lange ture).
Jeg håber en daglig tur på ialt 20 km kan blive mulig (og sjov!)

Er på vej med El-drift

Af Steffen Frøkjær, 07.11.2008 kl 16:10
Så er jeg godt på vej mod at komme til at køre på el.
dog ikke i en ombygget forbrænding ting.. har være en tur i den blå avis og fundet mig en Mini El (ellert) :-)

Sverige og staterne kan. Kan vi?

Af john jørgensen, 11.11.2008 kl 21:34

Det kan vi!

Af Søren O. Ekelund, 16.11.2008 kl 01:33
Og dermed kan rigtige elbiler nu bestilles i Danmark. Læs mere på www.afuture.dk

Hjælp markedet på vej ved at besvare dette spørgeskema: www.delights.dk/elbiler_spoerg....php

Mvh

Søren O. Ekelund,

forhandler af "rigtige" elbiler: www.afuture.dk